Marknadskoordinator

Nu kan du söka YH-utbildningen Marknadskoordinator som är en distansutbildning, har en utbildningstid på ca 1,5 år och omfattar 320 YH-poäng. Utbildningen bedrivs av Medieinstitutet i Sverige AB och har en studietakt på 100%. Utbildningen är öppen för vem som helst att söka och startar 1 januari 2026

Startar: 1 januari 2026

Längd: ca 1,5 år

Studietakt: 100%

Läs mer om YH-utbildningen Marknadskoordinator

En central yrkesroll inom marknadsföring och medieproduktion

Marknadskoordinatorn är spindeln i nätet på en marknadsavdelning eller marknadsbyrå. Du planerar och organiserar produktionen av material och aktiviteter kring företagets marknadsföring.

Utbildning inom marknadskommunikation och koordinering av sälj- och marknadsinsatser. Du lär dig att producera och koordinera innehåll och material för presentationer, digitala kanaler, events och andra marknadsinsatser.

Vad lär man sig?
Utbildningen omfattar marknadsföring och marknadskommunikation och hur detta appliceras av företag. Du får också kunskaper och färdigheter inom olika typer av mediekanaler – vilka kanaler, verktyg och metodiker som finns och hur de används. Utbildningen inkluderar också planering, strukturering och produktion för olika mediekanaler. Utbildningen varvar teori med projekt så att du effektivt ska kunna genomföra, budgetera och följa upp projekt i olika produktionsled.

I utbildningen Marknadskoordinator ingår
• Marknadsföring – marknadsföring och marknadskommunikation i teorin och hur detta appliceras i företag och på marknaden. Utbildningen ger den studerande grunderna i marknadsföring, marknadsplanering och marknadsstrategiskt arbete.
• Mediekanaler – olika typer av mediekanaler. Vilka kanaler, verktyg och metodiker som står till buds och hur man använder dem effektivt.
• Medieproduktion – planera, strukturera och genomföra produktioner för olika mediekanaler. Grafisk produktion – skapa grafiskt material för både digitala kanaler och tryck.
• Projekthantering och produktionsledning – medverka och driva projekt effektivt, budgetera och följa upp ett projekt i olika produktionsled. Förståelse för projektekonomi och intäkts- och kostnadskalkylering i ett projekt/produktion.

Praktikperioder
Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.

Nära samarbete med branschen
Medieinstitutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp.

Kostnadsfri och CSN-berättigad
Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).

Efter examen kommer du bland annat att kunna arbeta som:
• Marknadskoordinator
• Marknadsassistent
• Marknadsförare, säljare
• Marknadsförare, analytiker
• Marknadskommunikatör
• Marknadsföringskonsult

Enbart efterfrågade YH-utbildningar

Att välja en yrkeshögskoleutbildning innebär att satsa på en efterfrågad och branschanpassad utbildning. Varje år granskas utbildningarna av Myndigheten för yrkeshögskolan, som beslutar om de får starta baserat på arbetsmarknadens behov. Utbildningarna utformas i samarbete med yrkesverksamma experter, vilket säkerställer att innehållet är aktuellt och anpassat till branschens krav.

De utbildningar vi presenterar uppfyller myndighetens strikta kvalitetskrav och har en tydlig koppling till arbetslivet. Det betyder att du kan känna dig trygg med att du väljer en utbildning som ger dig rätt kompetens för en framtidssäker karriär.

Andra utbildningar från Medieinstitutet i Sverige AB